Never Waste a Good Crisis

Never Waste a Good Crisis

De 10 wetten van crisismanagement

Gijs Weenink en 9 andere adviseurs hebben hun adviezen gebundeld in de strijd tegen de gevolgen van de coronacrisis. In het boek Never waste a good crisis helpen ze managers en ondernemers met praktische tips.

Een crisis lijkt altijd onverwacht te komen, maar in werkelijkheid wordt een onderneming met enige onregelmaat getroffen door een crisis. De ene keer door een kredietcrisis of een epidemie, de andere keer door een nieuwe concurrentie. Zorg dus dat je voorbereid bent, waarschuwen de auteurs in het boek Never waste a good crisis. De 10 wetten van crisismanagement. En als je getroffen wordt, kom dan zo snel mogelijk in actie.

Het boek is een initiatief van de auteurs om collega-managers en -ondernemers een handje te helpen. In hun rol als adviseur of trainer beschrijven ze met welke maatregelen op hun vakgebied ze zelf goede ervaringen hebben.

Debatdeskundige Gijs Weenink stelt in het boek het belang van leiderschap ter discussie. Moet je tijdens een crisis openstaan voor discussie, of moet je rücksichtlos knopen doorhakken? Weenink zoekt de oplossing in het midden, en wijst op de zachte hand van Nelson Mandela en het belang van het organiseren van tegenspraak.

Aan de leider die niet weet welke kant het op zal gaan, wijst hij op de successen die bedrijven als Shell hebben behaald met scenarioplanning: ‘De Amerikaanse regering maakt gebruik van scenarioschrijvers uit Hollywood die voor haar de meest krankzinnige manieren bedenken waarop terroristen kunnen toeslaan. Beter goed voorbereid dan slecht verrast.’

Bestel de boeken

Managementboek logo

De boeken zijn te vinden in de meeste boekwinkels, maar zijn ook direct te bestellen bij Managementboek.nl:

Durf te kiezen | Managementboek.nl
Never Waste a Good Crisis | Managementboek.nl

Interview door Rob Zwetsloot

Top 5 managementboeken zomer 2018

Alex van der Hulst, Joris Kooiman en Wouter van Noort schreven in de NRC van 18-8-2018 een recensie voor de 5 beste zakenboeken van deze zomer, en Durf te Kiezen neemt een prominente plek in. Van der Hulst: "Verfrissende ideeën, prettig opgeschreven."

Uitgeverij Haystack reageert op Facebook: "Één van de vijf beste zakenboeken van deze zomer: ‘Durf te kiezen’ van Gijs Weenink. De andere vier zijn buitenlandse auteurs. Dat doet ons goed, als uitgever van origineel Nederlandstalige non-fictie!"

Lees het artikel op de site van NRC

Over de auteur

Auteur Gijs Weenink

Gijs Weenink is directeur van De DebatAcademie. Hij helpt organi­saties met het maken van keuzes en begeleidt hiervoor al meer dan 25 jaar lagerhuis­debatten in binnen- en buitenland.

Hij trainde meer dan 25.000 mensen in communicatie­vaardigheden en leidde meer dan 2.500 debatten met 250.000 mensen in heel Europa.

Gijs is de drijvende kracht achter deze organisaties en evenementen:

  • De DebatAcademie
  • Speechen als Obama
  • De Trainee Academie
  • Nationaal Kampioenschap Debatteren voor Young Professionals
  • Nationaal Kampioenschap Debatteren voor Trainees